Een sculptuur van Arie Berkulin (Dreischor). In 1994 geplaatst in het park aan de Koudekerkseweg. Het beeld stond opgeslagen in Middelburg maar is op initiatief van Buro Beeldende Kunst naar Vlissingen gehaald. De kunstenaar geeft vorm aan de spanning tussen eenvoud en complexiteit. Eigendom provinciale collectie.

Tot 1968 hield Arie Berkulin zich voornamelijk bezig met tekenen en schilderen. Zijn laatste werk op dat gebied werd gekenmerkt door een strak oppervlak. De sculpturen die hij maakte sloten daarop aan. Zijn strakke witte reliëfs in hout kregen meestal de vorm van een cirkel of vierkant. Visuele spanning ontstond door vouwen die geleidelijk in het oppervlak verdwenen. Om sneller te kunnen werken ging Berkulin over op het werken met metaal. Hij breidde zijn repertoire uit met gebogen vormen en overspanningen. Een bekend werk uit het begin van de jaren ’70 is “Swing”, een tien meter hoog beeld dat zich – afhankelijk van het ingenomen standpunt – vertoont als staande driehoek, vierkant, op een punt balancerende driehoek en X-vorm.

Zijn aanpak sloot aan bij de constructieve systematiek van de minimal art. Maar Berkulin koos ook voor emotie en intuïtie. Associatief bouwde hij tot 1980 vloerbeelden van metalen plaatmateriaal en van afvalmateriaal. Steeds opnieuw onderzocht hij de combinatiemogelijkheden van driehoek, vierkant en cirkel. Een heldere constructie leverde beelden op waarin stroken metaal – recht en gebogen – met elkaar worden gecombineerd. De vloer was steeds de basis van waaruit het beeld gebouwd is. In 1986 ontstond “Mirror” waarin Berkulin binnen een U-vorm met een brede basis, gebogen van een meter brede plaat ijzer, een andere, smallere U-vorm plaatste. De platen zijn zo gebogen dat twee ervan naar voren uit het lood staan en twee naar achter neigen. Omdat de naar voren neigende platen worden afgewisseld met hun tegenhangers ontstaat een beeld dat ondanks zijn eenvoud een raadselachtige aanblik biedt.

Een beeld kan geïnspireerd worden door uiteenlopende waarnemingen: de menselijke gestalte, een bouwsel of schaduwen. Vorm, verhouding en opbouw van de beelden zijn op het eerste gezicht eenvoudig. Maar Arie Berkulin combineert de delen van zijn sculpturen zo dat ze duidelijk complexer zijn dan ze lijken. Door je te verplaatsen ten opzichte van het beeld en nauwkeurig waar te nemen onthult het zijn geheim.

1986
Provincie Zeeland Collectie
CollectieProvincie Zeeland
Koudekerkseweg / Park
Staal
las en buigwerk

Arie Berkulin