In 1990 is als afsluiting van de renovatie van een deel van de Spuistraat dit beeld geplaatst. De vormen, die in dit deels abstracte beeld zijn gebruikt verwijzen naar de naastliggende Jugendstilpanden, die tussen de twee wereldoorlogen gebouwd zijn in opdracht van Belgische loodsen. Sommigen beweren dat de bronzen sanseveria boven op de zuil, als typisch Belgische plant, verwijst naar de oorspronkelijke bewoners van deze panden.

In kleur en heldere vormen parafraseert Haas de diversiteit van de architectuur in de stad, inclusief de sanseveria. De blauw betegelde zuil is aan één kant recht, verwijzend naar het eigentijdse bouwen; aan de andere kant loopt hij enigszins hol. Langs de zuil staat een wit betegeld rechthoekig muurtje, rechts in de ronding een marmeren plaat met een reliëf, dat de rijke 17de en 18de eeuw in herinnering brengt. Het reliëf herhaalt de beschildering van de Art Nouveau huizen. Een liggende cilinder als onderdeel van het beeld doet denken aan het 17de eeuwse metselwerk. De diversiteit van de onderdelen en onderliggende spanning reflecteren het dynamische stadsbeeld van Vlissingen.

In vergelijking met andere beelden van Haas in Vlissingen blijkt heel duidelijk dat hij qua vormentaal en ideeën niet aan één benadering gebonden is. Een bezoek van Jan Haas aan Lissabon met zijn stadsarchitectuur hebben veel invloed gehad op zijn latere werk. Het krijgt een ruimtelijke dimensie in strakke bouwkundige vormen van staal met daarin ornamenten van terracotta. Het zou ook een terugkeren kunnen zijn naar zijn startperiode. Hierin baseerde hij zich op het etsen van lucifersdoosjes en realiseerde rechthoekige constructies in staal, sculpturen van opstapelen, combineren van open en gesloten blokken waarbij volume, verhouding en ruimte een belangrijke rol spelen. www.janhaas.nl

1992

Woningbouwvereniging Basco

Spuistraat

Brons, Tegelwerk, Metselwerk, Marmer

Sculptuur – Assemblage

looproute 1 – 9

fietsroute 1 – 20

fietsroute 2 – 12